De Eerstelijnsdienst ontvangt de verzoeken gericht aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. De dienst behandelt verzoeken om inlichtingen, en besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de uitoefening van hun rechten door de betrokken personen. Hij bemiddelt, probeert de partijen te verzoenen met het oog op een oplossing die in overeenstemming is met de wet op de gegevensbescherming. Hij ontvangt klachten, onderzoekt de ontvankelijkheid ervan en stelt de klager op de hoogte als ze niet ontvankelijk zijn.

Hij bevordert de gegevensbescherming bij het publiek, waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan minderjarigen, en bevordert de bewustwording bij verwerkingsverantwoordelijken en hun verwerkers van hun verplichtingen. Bij een vermoeden van een ernstige inbreuk kan de Eerstelijnsdienst het Directiecomité voorstellen de situatie te beoordelen met het oog op het nemen van bindende maatregelen.


Verwezenlijkingen in cijfers

In 2022 heeft de Eerstelijnsdienst 2.706 informatiedossiers afgerond. In 2.580 gevallen kreeg de vraagsteller een antwoord. In 47 gevallen was de GBA als instelling onbevoegd of kon er niet geantwoord worden. In 75 gevallen werd het dossier stopgezet (vaak omwille van het feit dat de aanvrager niet meer reageerde op de vraag naar extra duiding bij de aanvraag). 4 dossiers stuurde de Eerstelijnsdienst door naar een andere Federale autoriteit voor gegevensbescherming of naar de een andere Europese gegevensbeschermingsautoriteiten.

Type dossier Resultaat Aantal
Informatie Informatie verstrekt 2580
Onbevoegd (doorverwijzing)/onontvankelijk 47
Behandeling stopgezet 75
Overgemaakt naar een andere federale autoriteit voor gegevensbescherming of andere Europese toezichthouder 4
Totaal   2706

De Eerstelijnsdienst behandelde ook 360 telefonische oproepen in 2022.

In 2022 heeft de Eerstelijnsdienst 139 bemiddelingsdossiers afgerond. Daarvan slaagde de bemiddeling dankzij de tussenkomst van de Eerstelijnsdienst 64 keer. In 13 gevallen is de bemiddeling omgezet naar een klacht die werd doorgestuurd naar de Geschillenkamer. 32 dossiers werden door de Eerstelijnsdienst stopgezet. In 6 gevallen omdat er op basis van de dossierelementen geen privacyinbreuk vastgesteld werd, 25 dossiers voldeden niet aan de ontvankelijkheidsvereisten en in 1 dossier oordeelde de Eerstelijnsdienst dat de GBA niet bevoegd was.

Type dossier Resultaat Aantal
Bemiddeling Bemiddeling geslaagd 64
Bemiddeling niet geslaagd 9
Bemiddeling omgezet naar klacht 13
Bemiddeling onontvankelijk of behandeling stopgezet 6
Dossier onontvankelijk 25
GBA onbevoegd 1
  Behandeling stopgezet (door de aanvrager) 21
Totaal   139

Een klacht ingediend bij de GBA wordt door de Eerstelijnsdienst geanalyseerd op ontvankelijkheid. In 2022 werden door de Eerstelijnsdienst 567 klachten op ontvankelijkheid nagekeken. 248 klachten bleken onontvankelijk. Enkel de ontvankelijke klachten worden doorgestuurd naar de Geschillenkamer voor verdere behandeling.