2025
Dossier Freedelity: de GBA geeft Freedelity en zijn retailers meer tijd
Op verzoek van het Marktenhof en gelet op de omvang van de wijzigingen die in het bedrijfsmodel moeten worden aangebracht, verlengt de GBA de termijn die aan Freedelity is toegekend om aan de voorschriften van de AVG te voldoen. Zij zal zich ook vergewissen van de goede medewerking van de retailpartners.
Context
In november 2024 besloot de Geschillenkamer van de GBA een reeks corrigerende maatregelen op te leggen aan Freedelity, een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de verzameling en het gedeelde gebruik van identiteits- en contactgegevens van consumenten, in samenwerking met verschillende bekende retailers.
Freedelity ging in beroep tegen de beslissing en in juni 2025 verklaarde het Marktenhof het beroep gedeeltelijk gegrond. Hoewel het Hof de redenering van de GBA over de inhoud van het dossier volgt, is het van mening dat de termijn van 4 maanden die aan Freedelity is toegekend om aan de voorschriften te voldoen, te kort is, met name omdat hiervoor overleg met de retailerpartners (de winkels die gebruikmaken van de dienst van Freedelity) nodig is. Het Hof heeft de Geschillenkamer dan ook verzocht om de opgelegde nalevingstermijnen te herzien.
Nieuwe termijnen
In een nieuwe beslissing die vandaag is gepubliceerd, verdubbelt de Geschillenkamer de aan Freedelity toegekende termijn: het bedrijf heeft nu 8 maanden de tijd om onder andere mechanismen in te voeren voor het verkrijgen en intrekken van toestemming die aan de voorschriften voldoen, en om te stoppen met het verzamelen van de gegevens van identiteitskaarten van consumenten die niet essentieel zijn voor de nagestreefde doeleinden.
Het bedrijf heeft bovendien 6 maanden de tijd om de bewaartermijn van de gegevens die het verwerkt in te korten.
De Geschillenkamer begrijpt dat Freedelity technische, operationele en contractuele moeilijkheden ondervindt om deze nalevingsbevelen uit te voeren, aangezien hiervoor de actieve medewerking van zijn retailpartners vereist is. Daarom zal zij zich na afloop van de termijn vergewissen van hun goede medewerking door hen in drie categorieën in te delen: retailers die actief hebben meegewerkt, retailers die gedeeltelijk aan de eisen hebben voldaan (mogelijk vanwege aangetoonde ernstige technische bezwaren) en retailers die niet (of niet voldoende) hebben meegewerkt.
De Geschillenkamer behoudt zich het recht voor om al haar bevoegdheden aan te wenden tegen retailers die niet volledig hebben meegewerkt.
Lees het eerste persbericht waarin de kern van de zaak wordt samengevat.
Lees het arrest van het Marktenhof (beschikbaar in het Frans).