10 jun

Autoriteit publiceert jaarverslag 2013

De Autoriteit heeft haar jaarverslag 2013 gepubliceerd. Om het jaarverslag in te leiden, liet voorzitter Willem Debeuckelaere dit jaar een aantal markante krantentitels voor zich spreken: Edward Snowden, spionage, hacking en gegevenslekken hebben immers onuitwisbare sporen nagelaten. Verder waren camera's, specifiek die met nummerplaatherkenning, een terugkerend onderwerp in de actualiteit van vorig jaar, wat ook weerspiegeld wordt in het aantal nieuwe aangiftes van locaties met camerabewaking: in 2012 waren er dat 3 207, en in 2013 ging het om 3 815. De stijgende trend van de voorgaande jaren wordt dus verdergezet.

De actualiteit van 2013 – in het bijzonder het gegevenslek bij de NMBS aan het begin van het jaar - heeft ook haar weerslag gehad op het aantal behandelde dossiers, waarmee zowel klachtendossiers bedoeld worden als vragen of informatie, die vaak "verborgen" klachten zijn. Tot 2012 was er een geleidelijke stijging merkbaar met enkele tientallen dossiers per jaar, terwijl de Autoriteit in 2013 haar werklast zag toenemen met 636 dossiers. Beeldverwerking, gegevensverwerking in arbeidscontext, door de politie of in commerciële context zijn nog steeds de meest bevraagde domeinen.

Tot slot werd in 2013 ook een nieuwe Autoriteit samengesteld, die een aantal strategische beslissingen heeft genomen: de geleidelijke uitbouw van meer controle- en inspectieactiviteiten, en het vergroten van de technische kennis als aanvulling op de juridische kennis van de personeelsleden van het secretariaat van de Autoriteit.

Het jaarverslag kan geraadpleegd worden op de website van de Autoriteit in de rubriek "Publicaties".

Vragen? Contacteer Eva Wiertz, communicatieverantwoordelijke

+32 (0)2 274 48 08 of +32(0)473 85 15 97