De GBA ontving in 2023 694 klachten en 214 bemiddelingsdossiers.
De domeinen waarbinnen de meeste bemiddelingsdossiers zijn opgestart zijn
- Handelspraktijken (o.a. direct marketing)
- Telecommunicatie (o.a. cookies en sociale media)
- Beeldverwerking en camera’s
De domeinen waarop de meeste klachten betrekking hebben zijn:
- Handelspraktijken (o.a. direct marketing)
- Beeldverwerking en camera’s
- Gegevensverwerking binnen de arbeidscontext
| Jaar | Klachtdossiers | Bemiddelingen |
|---|---|---|
| 2018 | 385 | 0 |
| 2019 | 459 | 0 |
| 2020 | 685 | 85 |
| 2021 | 1928 | 142 |
| 2022 | 604 | 177 |
| 2023 | 694 | 214 |
Duiding bij de grafiek: in 2018 en 2019 werden klacht- en bemiddelingsdossiers nog niet apart geteld. In 2021 was er een uitzonderlijk groot aantal klachten over 1 specifiek gegevenslek bij het sociale netwerk Facebook (1120 klachten).