1. Activiteiten van de Privacycommissie in cijfers

De Privacycommissie:

  • adviseert inzake regelgeving en normering;
  • voert een handhavingsbeleid uit;
  • houdt een openbaar register van aangiften voor verwerkingen van persoonsgegevens bij;
  • verstrekt informatie en biedt informatieondersteuning;
  • verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten;
  • behandelt de bij haar ingediende klachten inzake gegevensverwerking en bemiddelt waar nodig

om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.

Advies inzake regelgeving en normering, handhavingsbeleid, informatieverstrekking, klachtbehandeling en bijstandsverlening aan personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten vormen bijgevolg de basis van de activiteiten van de Privacycommissie.

1.1 Regelgeving en normering

1.1.1 Adviezen, aanbevelingen en aanbevelingen latere verwerking

Adviezen en aanbevelingen richten zich tot de bevoegde overheden en instanties, met als doel een kader aan te reiken voor de verwerking en mededeling van persoonsgegevens. Deze adviezen en aanbevelingen worden verstrekt door de Privacycommissie of door een specifiek opgericht sectoraal comité binnen de Privacycommissie. Aanbevelingen inzake latere verwerking zijn daarentegen gericht tot verantwoordelijken voor de verwerking.

De adviestaak wordt voornamelijk gestuurd door adviesaanvragen (72 geopende adviesdossiers), waarvan er in totaal 59 van de wetgevende instellingen kwamen. De Privacycommissie kan echter ook op eigen initiatief een advies of aanbeveling uitbrengen: zij heeft 13 dergelijke adviesdossiers geopend in 2016 en daarnaast ook 6 aanbevelingsdossiers opgestart. Er werden in 2016 geen adviezen op basis van formele klachten behandeld.

De Privacycommissie behandelde de adviezen op aanvraag van de wetgevende instanties, op één aanvraag na, allemaal binnen de 2 maanden.

Ook bij aangifte van een latere verwerking van persoonsgegevens waarbij de verantwoordelijke voor de verwerking de informatieplicht die de Privacywet voorschrijft niet kan invullen, wordt een aanbeveling opgesteld. Deze aanbeveling omvat de voorwaarden en maatregelen die de verantwoordelijke in acht moet nemen wanneer hij de gegevens verwerkt. In 2016 werden 15 dossiers in verband met aanbevelingen latere verwerking geopend.

1.1.2 Evaluatiedossiers

Eind 2008 is het secretariaat gestart met een evaluatieprocedure voor regelgevende teksten waarover door de Privacycommissie advies werd uitgebracht, teneinde na te gaan in hoeverre het door de Privacycommissie uitgebrachte advies werd gevolgd en in welke mate de regelgeving de verwerking van persoonsgegevens beschermt. Het evaluatiesysteem is van toepassing op adviezen artikel 29 (van de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens), uitgebracht naar aanleiding van een verzoek door een in deze bepaling opgenomen instantie, omtrent een ontwerp van wet, koninklijk besluit, decreet, … . Adviezen uit eigen beweging worden enkel opgenomen in geval deze betrekking hebben op een wetgevend initiatief. De evaluatiemethode is niet van toepassing op beraadslagingen van de sectorale comités.

De regelgevende teksten die in 2016 gepubliceerd zijn en waarvoor de Privacycommissie een advies uitbracht, zijn zoals de voorgaande jaren onderworpen aan deze evaluatieprocedure. In totaal zijn 9 dossiers opgestart, waarbij werd nagegaan in hoeverre het door de Privacycommissie uitgebrachte advies werd gevolgd en in welke mate de regelgeving de verwerking van persoonsgegevens beschermt.

Om deze evaluatie op een uniforme manier te kunnen uitvoeren, werd een standaardformulier ontwikkeld. Dit formulier is opgedeeld in twee delen. In een eerste deel wordt nagegaan in hoeverre de regelgeving is aangepast ingevolge en conform het advies van de Privacycommissie. Dit gebeurt aan de hand van de opmerkingen in het advies en een evaluatie van de wijze waarop die in de besluitvorming werden omgezet. In een tweede deel wordt nagegaan in hoeverre de reglementaire tekst een stempel drukt op de privacybescherming. Dit gebeurt door middel van een vergelijking tussen de wettekst ter advies voorgelegd aan de Privacycommissie en de gepubliceerde (nieuwe) wettekst. Na analyse van deze twee onderdelen wordt een eindbalans opgemaakt: wat is de impact van de Privacycommissie op de wetgeving en wat is de impact van de wetgeving op de privacy? De evaluatie gebeurt door de jurist die het adviesdossier in kwestie behandeld heeft, in samenspraak met de verslaggever. Vervolgens wordt het evaluatieformulier op zitting ter informatie aan de leden van de Privacycommissie medegedeeld.

Van de 9 in 2016 geopende evaluatiedossiers werden er 6 afgehandeld. In geen enkel geval volgde de wetgever het advies van de Privacycommissie helemaal niet. In 33% van de gevallen werd het advies van de Privacycommissie volledig gevolgd en in bijna 33% van de gevallen gedeeltelijk, maar met een duidelijke positieve impact van de Privacycommissie. In de overige 33% van de gevallen werd het advies gedeeltelijk gevolgd, maar met een beperkte impact van de Privacycommissie. Wanneer de uiteindelijk aangenomen versies van de regelgevende teksten worden bekeken, is vast te stellen dat in 83% van de gevallen een verbetering op privacyvlak merkbaar was. Algemeen kan dus gesteld worden dat de wetgever in de meeste gevallen rekening hield met de opmerkingen van de Privacycommissie.

1.2 Handhavingsbeleid

De activiteiten die deel uitmaken van het handhavingsbeleid richten zich niet alleen tot de bevoegde overheidsinstanties, maar ook tot alle verantwoordelijken voor de verwerking in het algemeen.

Machtigingen verlenen betekent dat de Privacycommissie aan een instantie uit een bepaalde sector toelating geeft voor de verwerking of mededeling van persoonsgegevens. Indien voor de betrokken sector een sectoraal comité is ingesteld, wordt deze opdracht uitgevoerd door dit sectoraal comité. Via het evocatierecht kan een sectoraal comité de machtigingsaanvraag echter ook steeds voorleggen aan de Privacycommissie. In 2016 werden er geen evocatiedossiers behandeld.

Ten aanzien van de verantwoordelijken voor de verwerking oefent de Privacycommissie eveneens controle- en inspectietaken uit, verstrekt zij aanbevelingen en evalueert zij de genomen veiligheidsmaatregelen.

1.2.1 Controletaken

In 2016 heeft de Privacycommissie 332 controledossiers opgestart. Daarvan hebben er 299 betrekking op het artikel 13 van de Privacywet (de onrechtstreekse toegang). Onrechtstreekse toegang betekent dat een persoon in bepaalde gevallen zijn recht van toegang niet rechtstreeks kan uitoefenen bij de instantie die zijn of haar persoonsgegevens verwerkt. In deze gevallen voorziet de Privacywet in een recht van onrechtstreekse toegang, wat concreet betekent dat de betrokkene de Privacycommissie moet vragen om dit recht voor hem uit te oefenen. Het gaat om persoonsgegevens die bij de volgende instanties verwerkt worden:

  • de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het Comité I (art. 3, § 4 Privacywet);
  • openbare overheden die een opdracht van gerechtelijke of bestuurlijke politie uitoefenen (bv. de inspecteurs van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle) (art. 3, § 5, 1° en 3° Privacywet);
  • de politiediensten (art. 3, § 5, 2° en 5° Privacywet);
  • overheden of diensten die gegevens verwerken ingevolge de "witwaswet", bijvoorbeeld de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, afgekort FSMA (art. 3, § 5, 4° Privacywet);
  • het Europees Centrum voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, beter bekend als Child Focus (art. 3, § 6 Privacywet);
  • de FOD Financiën (art. 3, § 7 Privacywet).

Een overgrote meerderheid van deze aanvragen zijn gericht naar de politiediensten.

1.2.2 Kennisgeving gebruik mobiele camera door politiediensten

Wanneer een officier van bestuurlijke politie beslist om mobiele camera’s te gebruiken, dan moet die sinds december 2009 de Privacycommissie hiervan in kennis stellen aan de hand van een specifiek elektronisch formulier. In 2016 heeft de Privacycommissie 109 kennisgevingen ontvangen. De politiediensten zette vooral mobiele camera’s in tijdens 67 sportmanifestaties, veelal voetbalwedstrijden.

1.3 Informatie, openbaar register aangiften en bijstand in uitoefening rechten en plichten

De informatieopdracht van de Privacycommissie vormt een derde pijler, die zich zowel tot overheidsinstanties richt als tot verantwoordelijken voor de verwerking en datasubjecten (de personen waarvan gegevens verwerkt worden). De voornaamste informatietaken zijn het houden van een openbaar register en het informeren van het publiek. De informatietaak kan zowel individueel gericht zijn (klantgerichte antwoorden), als gericht op een doelgroep (lezing) of het grote publiek (website en openbaar register).

1.3.1 Informatieondersteuning door het frontoffice

In 2016 heeft het frontoffice 5.199 "vraag-en-antwoorddossiers" geopend en behandeld, wat gemiddeld neerkomt op 430 oproepen per maand.

In 2016 heeft het frontoffice 1.902 vraag-en-antwoorddossiers behandeld over de privacybeginselen. Daarnaast kwamen er 1.794 vragen over beeldverwerking, waarbij het merendeel van de vragen betrekking had op het gebruik van bewakingscamera’s. De overige veel voorkomende domeinen zijn: arbeid (4,17%), overheid (3,58%) en telecommunicatie (3,21%).

1.3.2 Aangiften in het openbaar register

Vooraleer de verantwoordelijke voor de verwerking een gedeeltelijke of volledig geautomatiseerde verwerking verricht, moet hij deze verwerking bij de Privacycommissie melden.

De verantwoordelijken voor de verwerking hebben 10.046 aangiftedossiers via het e-loket ingediend in 2016, dit betekent een stijging met 2,5% ten opzichte van het aantal aangiftedossiers ingediend in 2015.

Er zijn 8.762 nieuwe gegevensverwerkingen gemeld met de volgende aangifteformulieren:

  • een gewone aangifte (24,1%);
  • een VIA/DPR-aangifte (4,5%);
  • een aangifte voor een latere verwerking (0,7%);
  • een thematische aangifte voor plaatsing en gebruik van een bewakingscamera (70,7%).

Wijzigingen en beëindigingen van gegevensverwerkingen worden eveneens gemeld. In 2016 zijn 768 meldingen van wijzigingen/correcties aan bestaande gegevensverwerkingen geregistreerd, en 516 keer werd melding gemaakt van het stopzetten van een gegevensverwerking.

De voornaamste doeleinden van de gemelde gegevensverwerkingen zijn: 5.092 keer "bewaking en toezicht", aangevuld met 1.053 keer "bewaking en toezicht ten overstaan van tewerkgestelden op een bewaakte arbeidsplaats", 699 keer "algemene doeleinden", 639 keer "andere doeleinden" en 544 keer "handel".

1.3.3 Kerndossiers

De kerndossiers omvatten drie groepen dossiers: informatie-, controle- en bemiddelingsdossiers.

In 2016 heeft de Privacycommissie 4.491 informatie-, bemiddelings- en controledossiers geopend. Deze dossiers kunnen als volgt ingedeeld worden: 3.841 informatievragen, 318 vragen om bemiddeling en 332 controledossiers (zie supra).

Van de 4.192 ontvangen kerndossiers zijn er 9 ter bespreking voorgelegd aan de sectorale comités, 4 dossiers kwamen op zitting van de Privacycommissie.

Vóór de Privacycommissie overgaat tot controle, bemiddeling of informatieverstrekking, wordt steeds een ontvankelijkheidsanalyse uitgevoerd. Voor 172 dossiers bleek de aanvraag tot controle, bemiddeling of informatie onontvankelijk, veelal wegens het ontbreken van voldoende informatie vanwege het datasubject.

172 aanvragen tot controle, bemiddeling of informatie, of 3,8% van alle kerndossiers, werden verkeerdelijk aan de Privacycommissie gericht, waarbij steeds is getracht om de aanvrager door te verwijzen naar de bevoegde instelling. In circa 75% van de gevallen is de Privacycommissie hierin geslaagd.

Bijna 94% van de in 2016 afgesloten informatiedossiers zijn behandeld binnen een termijn van 3 maanden. Bij de bemiddelingsdossiers ligt de gemiddelde behandelingstermijn hoger, maar werd ongeveer 86% van de dossiers binnen de 6 maanden afgewerkt. Voor de controledossiers artikel 13 werd bijna 90% van de dossiers binnen de 6 maanden afgewerkt.

Van de 4.491 kerndossiers werd in 58,81% van de gevallen de vraag tot informatie, bemiddeling of controle in het Nederlands gesteld. In 36,65% werd de vraag in het Frans gesteld. Het aantal vragen in het Engels kende een sterke opmars, en maakt zo 4,45% van de vragen uit.

Vragen om informatie rond gegevensverwerkingen

De Privacycommissie heeft in 2016 3.841 vragen om informatie rond gegevensverwerkingen ontvangen. Dit is een stijging met 7,9% ten opzichte van het aantal vragen om informatie in 2015 (3.561). 78,81% van deze informatieaanvragen werden reeds volledig afgewerkt in 2016.

In 88,64% van de behandelde informatievragen is privacygerelateerde informatie verstrekt.

De top vijf van de meest bevraagde thema's is: de privacybeginselen (29,86%), verwerking van beelden (20,70%) waarbij "camerabewaking" een belangrijk item vormt, openbare overheden en privacy (9,24%), arbeid (7,76%) en handelspraktijken, waarbij voornamelijk (direct)marketingtoepassingen bevraagd zijn (5,96%).

1.4 Klachtdossiers en bemiddeling

De Privacycommissie heeft 318 bemiddelingsdossiers geopend in 2016. Dit is een daling met 8,4% ten opzichte van het aantal dossiers in 2015 (347).

Deze bemiddelingsdossiers betroffen voornamelijk volgende domeinen:

  • Privacybeginselen (28,93%): worden er niet te veel gegevens verwerkt om een bepaald doeleinde te verwezenlijken? (proportionaliteit); worden de gegevens gebruikt voor een ander dan het oorspronkelijk vooropgestelde doeleinde? (finaliteit); heeft de betrokken persoon voldoende informatie gekregen over de verwerking van zijn gegevens? (transparantie), enz.;
  • Beeldverwerking (23,90%) waarvan het grootste deel betrekking heeft op bewakingscamera's: mag mijn buur mijn eigendom filmen met zijn bewakingscamera? Ik word gefilmd in het zwembad, kan dit?, enz.;
  • Telecommunicatie (10,38%): internet, blogs, sociale netwerken, datingsites, …;
  • Handelspraktijken (9,43%) waarvan het grootste deel betrekking heeft op direct marketingtoepassingen;
  • Overheid (8,18%): mag men zomaar mijn eID vragen? Waarom zocht men mij op in het rijksregister? Alles wat met de overheid of een van zijn diensten heeft te maken zal hieronder thuishoren.

60,69% van de bemiddelingsdossiers werden reeds in 2016 afgesloten. In 67,88% van de afgesloten dossiers werd een privacy-inbreuk vastgesteld, 26,42% betrof ongegronde klachten. Verder bleek 1,55% van de klachten onontvankelijk, en werd in 3,11% van de gevallen de bemiddeling stopgezet. In 1,04% van de gevallen werd de klacht verkeerdelijk tot de Privacycommissie gericht.

1.5 Beslissingsdossiers

1.5.1 Globale analyse beslissingsdossiers Privacyommissie 2016

Trimester A-dossier IN A-dossier OUT % afgesloten A-dossier open A-dossier <2016 OUT A-dossier totaal OUT
01.2016 - 03.2016 17 17 100,00 0 0 17
04.2016 - 06.2016 29 27 93,10 2 3 30
07.2016 - 09.2016 12 12 100,00 0 1 13
10.2016 - 12.2016 14 7 50,00 7 2 9
globaal 72 63 87,50 9 6 69
Trimester AR-dossier IN AR-dossier OUT % afgesloten AR-dossier open AR-dossier <2016 OUT AR-dossier totaal OUT
01.2016 - 03.2016 0 0 nvt 0 0 0
04.2016 - 06.2016 1 1 100,00 0 0 1
07.2016 - 09.2016 1 1 100,00 0 1 2
10.2016 - 12.2016 4 3 75,00 1 2 5
globaal 6 5 83,33 1 3 8
Trimester EVAL-dossier IN EVAL-dossier OUT % afgesloten EVAL-dossier open EVAL-dossier <2016 OUT EVAL-dossier totaal OUT
01.2016 - 03.2016 6 5 83,33 1 0 5
04.2016 - 06.2016 2 1 50,00 1 1 2
07.2016 - 09.2016 0 0 nvt 0 0 0
10.2016 - 12.2016 1 0 0,00 1 0 0
globaal 9 6 66,67 3 1 7
Trimester LV-dossier IN LV-dossier OUT % afgesloten LV-dossier open LV-dossier <2016 OUT LV-dossier totaal OUT
01.2016 - 03.2016 1 1 100,00 0 0 1
04.2016 - 06.2016 3 3 100,00 0 0 3
07.2016 - 09.2016 4 4 100,00 0 0 4
10.2016 - 12.2016 7 7 100,00 0 0 7
globaal 15 15 100,00 0 0 15

1.5.2 Analyse per type geopende adviesdossiers 2016

Trimester Op aanvraag Op eigen initiatief Formele klacht Totaal
01.2016 - 03.2016 14 3 0 17
04.2016 - 06.2016 21 8 0 29
07.2016 - 09.2016 10 2 0 12
10.2016 - 12.2016 14 0 0 14
globaal 59 13 0 72

1.5.3 Behandelingstermijn termijngebonden beslissingsdossiers, afgesloten in 2016

Voor evaluatiedossiers en adviesdossiers op eigen initiatief zijn geen termijnen van toepassing.

1.5.3.1 Adviesdossiers op aanvraag

Behandelingstermijn Afgesloten dossiers (Aantallen) Afgesloten dossiers (%)
<=2 mnd 52 98,11
> 2 mnd 1 1,89
behandeling stopgezet 1 nvt
globaal 54 100,00

1.5.3.2 Adviesdossiers formele klacht

Er waren in 2016 geen adviesdossiers op basis van een formele klacht.

1.5.3.3 LV-dossiers

Behandelingstermijn Afgesloten dossiers (Aantallen) Afgesloten dossiers (%)
<=4 5 d 15 100,00
> 45 d 0 0,00
behandeling stopgezet/ 0 nvt
onontvankelijk 0 nvt
globaal 15 100,00

1.5.4 Gevolg verleend aan de afgesloten beslissingsdossiers 2016

Dossiertype Gevolg Aantal % / dossiertype
A-dossiers gunstig 22 31,88
  gunstig met voorwaarden 28 40,58
  gedeeltelijk gunstig 7 10,14
  ongunstig 7 10,14
  standpunt geformuleerd 2 2,90
  Onontvankelijk 0 0,00
  behandeling stopgezet 3 4,35
AR-dossiers aanbeveling verleend 7 87,50
  behandeling stopgezet 1 12,50
EVAL-dossiers gevolgd 2 28,57
  gedeeltelijk gevolgd 4 57,14
  niet gevolgd 1 14,29
LV-dossiers gunstig 1 6,67
  gunstig met voorwaarden 14 93,33
  behandeling stopgezet 0 0,00

1.6 Kerndossiers

Kerndossiers zijn vragen of klachten over de toepassing van de privacywetgeving waarbij de Privacycommissie een standpunt inneemt. Ze worden onderverdeeld in drie categorieën:

  • informatiedossiers: dossiers waarin een vraag wordt beantwoord
  • bemiddelingsdossiers: klachtendossiers
  • controledossiers: dossiers waarin de Privacycommissie een controle of inspectie uitvoert.

Dit uit zich in dossiers omtrent onrechtstreekse toegang en andere controledossiers.

1.6.1 Globale analyse kerndossiers Privacycommissie 2016

Trimester DOS-dossier IN DOS-dossier OUT % afgesloten DOS-dossier open
01.2016- 03.2016 1297 1136 87,59 161
informatie 1108 980 88,45 128
bemiddeling 104 85 81,73 19
controle 85 71 83,53 14
04.2016 - 06.2016 1076 918 85,32 158
informatie 913 807 88,39 106
bemiddeling 79 56 70,89 23
controle 84 55 65,48 29
07.2016 - 09.2016 1092 843 77,20 249
informatie 947 762 80,46 185
bemiddeling 73 39 53,42 34
controle 72 42 58,33 30
10.2016 - 12.2016 1026 514 50,10 512
informatie 873 478 54,75 395
bemiddeling 62 13 20,97 49
controle 91 23 25,27 68
globaal 4.491 3.411 75,95 1.080
informatie 3.841 3.027 78,81 814
bemiddeling 318 193 60,69 125
controle 332 191 57,53 141

1.6.2 Behandelingstermijn kerndossiers Privacycommissie 2016

1.6.2.1 Informatiedossiers

Voor informatiedossiers wordt er getracht om 80% van de dossiers binnen de 3 maanden af te werken.

Aantallen Behandelingstermijn Afgesloten dossiers
aantal % dossiers
  <=30 d 2.450 80,94
  31-60 d 278 9,18
  61-90 d 110 3,63
  <=3 mnd 2.838 93,76
  91-180 d 128 4,23
  181-270 d 41 1,35
  271-365 d 20 0,66
  > 3 mnd 189 6,24
  totaal 3.027 100,00

1.6.2.2 Bemiddelingsdossiers

Voor bemiddelingsdossiers ligt de gemiddelde behandelingstermijn hoger, daar er met verschillende partijen wordt gecorrespondeerd.

Aantallen Behandelingstermijn Afgesloten dossiers
aantal % dossiers
  <=30 d 21 10,88
  31-60 d 39 20,21
  61-90 d 41 21,24
  91-180 d 65 33,68
  <=6 mnd 166 86,01
  181-270 d 20 10,36
  > 6 mnd <=9 mnd 20 10,36
  271-365 d 7 3,63
  > 9 mnd 7 3,63
  totaal 193 100,00

1.6.2.3 Controledossiers

Voor controledossiers van type "Artikel 13" ligt de behandelingstermijn iets hoger, daar de nodige verificaties dienen te gebeuren bij de politiediensten.

Aantallen Behandelingstermijn Afgesloten dossiers
aantal % dossiers
  <=30 d 41 23,56
  31-60 d 37 21,26
  61-90 d 30 17,24
  <=3 mnd 108 62,07
  91-180 d 48 27,59
  > 3 mnd <=6 mnd 48 27,59
  181-365 d 18 10,34
  > 6 mnd 18 10,34
  totaal 174 100,00

1.6.3 Resultaten van de afgesloten kerndossiers Privacycommissie 2016

Resultaten informatiedossiers Aantal % dossiers
informatie verstrekt 2.683 88,64
dossier onontvankelijk 139 4,59
Privacycommissie onbevoegd 170 5,62
   doorverwijzing 127 4,20
   geen doorverwijzing 43 1,42
behandeling stopgezet 35 1,16
Resultaten bemiddelingsdossiers Aantal % dossiers
geen privacyinbreuk 51 26,42
   geen registratie 0 0,00
   geen privacyinbreuk 50 25,91
   behoud registratie 1 0,52
privacyinbreuk 131 67,88
   gehele schrapping registratie 2 1,04
   gedeeltelijke schrapping registratie 0 0,00
   correctie registratie 0 0,00
   minnelijke schikking 124 64,25
   geen minnelijke schikking 5 2,59
dossier onontvankelijk 3 1,55
Privacycommissie onbevoegd 2 1,04
   doorverwijzing 2 1,04
   geen doorverwijzing 0 0,00
behandeling stopgezet 6 3,11
Resultaten controledossiers onrechtstreekse toegang Aantal % dossiers
geen privacyinbreuk 73 41,95
   geen registratie 27 15,52
   behoud registratie 46 26,44
privacyinbreuk 69 39,66
   gehele schrapping registratie 46 26,44
   gedeeltelijke schrapping registratie 21 12,07
   correctie registratie 2 1,15
dossier onontvankelijk 29 16,67
behandeling stopgezet 3 1,72
Resultaten controledossiers (andere dan onrechtstreekse toegang) Aantal % dossiers
Aanbeveling gevolgd 11 64,71
Aanbeling niet gevolgd 1 5,88
dossier onontvankelijk 1 5,88
behandeling stopgezet 4 23,53

1.6.4 Inhoudelijke analyse van de ontvangen kerndossiers Privacycommissie 2016

Karakteristieken kerndossiers Aantal % dossiers
Taal          
  Nederlands     2.641 58,81
  Frans     1.646 36,65
  Engels     200 4,45
  Duits     4 0,09
Behandelingsniveau          
  Commissie     4 0,09
  Secretariaat Commissie     4.478 99,71
    frontoffice   3.687 82,10
    backoffice   791 17,61
  Sectoraal Comité     9 0,20
    voor de Federale Overheid   2 0,04
    Statistisch Toezichtscomité   1 0,02
    van het Rijksregister   6 0,13
Gemiddeld aantal inkomende en uitgaande dossierstukken 3,26

1.6.4.1 Domeinen en subdomeinen van de kerndossiers

Domein - Subdomein Aantal % dossiers
Arbeid     313 6,97
  biometrie   13 0,29
  cameratoezicht   37 0,82
  e-ID   4 0,09
  elektronisch toezicht   49 1,09
  gegevensstromen   5 0,11
  geolocalisatie   38 0,85
  identificatiemiddelen   34 0,76
  personeelsdossier   27 0,60
  rekrutering   27 0,60
  whistleblowing   2 0,04
  andere   77 1,71
Archieven     4 0,09
Beeldverwerking     871 19,39
  bewakingscamera's   579 12,89
  dashcams   43 0,96
  drones   12 0,27
  Google street view   5 0,11
  recht op afbeelding   201 4,48
  andere   31 0,69
Economie     166 3,70
  bank/verzekeringen   30 0,67
  faillissementen   6 0,13
  negatief luik krediet   116 2,58
  positief luik krediet   3 0,07
  andere   11 0,24
Gezondheidszorg     113 2,52
  beroepsgeheim   5 0,11
  databanken   10 0,22
  eHealth   5 0,11
  e-ID   1 0,02
  Gezondheidszorg   3 0,07
  identificatiemiddelen   6 0,13
  patiëntendossier   30 0,67
  rijksregister   6 0,13
  andere   47 1,05
Handelspraktijken     259 5,77
  big data   1 0,02
  biometrie   1 0,02
  consumentegegevens   7 0,16
  direct marketing   128 2,85
  e-ID   19 0,42
  handel in persoonsgegevens   12 0,27
  identificatiemiddelen   17 0,38
  phishing   4 0,09
  politieke propaganda   3 0,07
  rijksregister   15 0,33
  spam   31 0,69
  andere - autre   21 0,47
HSW onderzoek     45 1,00
Informatiebeveiliging     99 2,20
  Diefstal drager   2 0,04
  Hacking, phishing & malware   9 0,20
  informaticacriminaliteit   3 0,07
  Menselijke vergissing   7 0,16
  Oneigenlijk gebruik toegangsrechten   4 0,09
  Systeemfalen   4 0,09
  andere   70 1,56
Internationale fluxen     177 3,94
  BCR   13 0,29
  contractual clauses   152 3,38
  safe harbour   3 0,07
  andere   9 0,20
Internationale gegevensbescherming     7 0,16
Justitie     20 0,45
Mede-eigendom     15 0,33
Onderwijs     37 0,82
  identificatiemiddelen   8 0,18
  leerlingendossier   7 0,16
  rijksregister   7 0,16
  andere   15 0,33
Onrechtstreekse toegang     285 6,35
  inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het Comité I   1 0,02
  politiediensten   230 5,12
  Schengen (SISII)   53 1,18
  andere   1 0,02
Overheid     386 8,59
  bevolkingsregisters   51 1,14
  DIV   38 0,85
  e-gov   5 0,11
  e-ID   32 0,71
  Eurodac   1 0,02
  fiscus   13 0,29
  identificatiemiddelen   16 0,36
  machtigingen   39 0,87
  openbaarheid van bestuur   11 0,24
  regionale en lokale besturen   36 0,80
  rijksregister   117 2,61
  andere   27 0,60
Pers en media     26 0,58
Politie-inlichtingen     49 1,09
  beeldverwerking politie   10 0,22
  informaticacriminaliteit   1 0,02
  inlichtingendiensten   3 0,07
  politiegegevens   21 0,47
  privé-detectives   1 0,02
  strafregister   5 0,11
  terrorismebestrijding   3 0,07
  andere   5 0,11
Privacybeginselen     1240 27,61
  Aangiftes   173 3,85
  Definities   60 1,34
  Privacybeginselen   597 13,29
  Rechten Datasubject   363 8,08
  Recht op vergetelheid   47 1,05
Sociale zekerheid     15 0,33
Telecommunicatie     239 5,32
  bloggen-sociale netwerken   72 1,60
  cookies   11 0,24
  hacking   7 0,16
  internet   75 1,67
  nieuwe technologieën   17 0,38
  zoekmotoren   17 0,38
  andere   40 0,89
Andere of niet bepaald     125 2,78

1.6.4.2 Gegevenstype behandeld in de kerndossiers (top 5)

Gegevenstype Aantal % dossiers
Identificatiegegevens 1.824 40,61
Beeld- en geluidopnamen 1.106 24,63
Elektronische identificatiegegevens 443 9,86
Gerechtelijke en geheime gegevens 365 8,13
Financiële bijzonderheden 304 6,77

1.6.4.3 Behandelde wetgeving in de kerndossiers (top 5)

Wetgeving Aantal % dossiers
WVP Artikelen 9-10-12 (Rechten datasubject) 920 20,49
Wetgeving Camera 714 15,90
WVP Artikel 4 (Rechtmatigheid en proportionaliteit) 450 10,02
WVP Artikel 5 (Verwerkingsgronden) 331 7,37
WVP Artikel 13 (Onrechtstreekse gegevenstoegang) 296 6,59

1.7 Q&A-dossiers

Vraag en antwoord dossiers zijn voornamelijk dossiers waarbij het antwoord gebaseerd is op een gekend standpunt van de Privacycommissie en waarbij de contacten beperkt zijn in aantal. Dit uit zich vooral in telefoonoproepen of korte mailuitwisselingen. Er is voor de Privacycommissie geen inhoudelijk doel om de informatie te bewaren.

1.7.1 Globale analyse Q&A-dossiers Privacycommissie 2016

Trimester Dossier IN Dossier OUT % afgesloten Dossier OPEN
01.2016 - 03.2016 1349 1349 100,00 0
04.2016 - 06.2016 1433 1433 100,00 0
07.2016 - 09.2016 1266 1266 100,00 0
10.2016 - 12.2016 1151 1151 100,00 0
globaal 5199 5199 100,00 0

De Privacycommissie behandelde in 2016 naast de voormelde 5199 Q&A-dossiers ook 82 persdossiers.

1.7.2 Domeinen van de Q&A-dossiers 2016 (top 10)

Domein - Subdomein   Aantal % dossiers
Privacybeginselen - Principes de protection de la vie privée   1902 36,58
Beeldverwerking - Traitement d'images   1794 34,51
Arbeid - Travail   217 4,17
Overheid - Autorités   186 3,58
Telecommunicatie - Télécommunication   167 3,21
Economie - Economie   125 2,40
Handelspraktijken - Pratiques commerciales   100 1,92
Politie-inlichtingen - Renseignements policiers   90 1,73
Internationale fluxen - Flux internationaux   55 1,06
Gezondheidszorg - Soins de santé   46 0,88

1.8 Aangifte- en kennisgevingsdossiers

1.8.1 Globale analyse aangiftes

Trimester Nieuwe verwerkingen Wijziging van verwerking Correctie van verwerking Beëindiging van verwerking Totaal aantal verwerkingen
01.2016- 03.2016 2.261 135 37 110 2.543
04.2016 - 06.2016 2.294 159 108 114 2.675
07.2016 - 09.2016 2.234 162 50 203 2.649
10.2016 - 12.2016 1.973 73 44 89 2.179
globaal 8.762 529 239 516 10.046

1.8.2 Meldingen van nieuwe gegevensverwerkingen

Trimester Gewone aangifte VIA/DPR-aangifte Aangifte latere verwerking Thematische aangifte Totaal aantal aangiftes
01.2016- 03.2016 513 194 11 1.543 2.261
04.2016 - 06.2016 435 52 16 1.791 2.294
07.2016 - 09.2016 744 80 10 1.400 2.234
10.2016 - 12.2016 420 70 20 1.463 1.973
globaal 2.112 396 57 6197 8.762

Gewone aangifte: melding van een verwerking van persoonsgegevens (bijvoorbeeld het aanleggen van een klantenbestand voor commerciële doeleinden).
VIA/DPR-aangifte: een gestandaardiseerde aangifte voor een grote groep verantwoordelijke voor de verwerking.
Aangifte latere verwerking: melding van het hergebruik van persoonsgegevens voor wetenschappelijk onderzoek.
Thematische aangifte: meldingen van het gebruik van bewakingscamera's. Een verwerking heeft betrekking op één bepaalde locatie maar kan meerdere bewakingscamera's bevatten.

1.8.3 Verwerkingen per doeleinde

Doeleinde     Aantal aangiften
Algemene doeleinden     699
Doeleinden van de overheid     66
Bewaking en toezicht op de arbeidsplaats     1.053
Justitie en politie     85
Bewaking en toezicht     5.092
Onderwijs     44
Cultuur en welzijn     16
Sociale zekerheid     3
Gezondheidszorg     141
Primair of secundair wetenschappelijk onderzoek     165
Bank- en kredietwezen, verzekeringen     79
Handel     544
Latere verwerking     56
Andere doelen     639

1.8.4 Kennisgeving gebruik mobiele camera door de politiediensten

Trimester Globaal Sportmanifestatie Betoging Evenement Feestelijkheden Culturele manifestaties Oproer Andere
01.2016- 03.2016 27 15 6 2 1 1 2
04.2016 - 06.2016 36 18 6 11 0 1 0
07.2016 - 09.2016 27 20 2 5 0 0 0
10.2016 - 12.2016 19 14 3 2 0 0 0
Globaal 109 67 17 20 1 2 2

Volgens de camerawet mogen de politiediensten mobiele bewakingscamera's inzetten bij grote volkstoelopen. Het gebruik van deze camera's moeten ze melden bij de Privacycommissie.

Vorige pagina Volgende pagina
Terug naar boven