Oktober, maand van de cyberveiligheid!

Ter gelegenheid van de Europese maand voor cyberveiligheid, lanceren het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition een sensibiliseringscampagne rond phishing. Klik niet zomaar op elke link. Kreeg je een verdacht bericht? Stuur ze naar verdacht@safeonweb.be.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij personen via valse mails die zij ontvangen of via valse websites die zij raadplegen hun confidentiële en persoonlijke informatie doorgeven. Met deze informatie kan een persoon met kwaadaardige bedoelingen fraude plegen met iemands identiteit.

Waarom moeten we ons allen wapenen tegen phishing?

Phishing is nog steeds een groot probleem voor de individuele internetgebruiker maar ook voor bedrijven, organisaties en de overheid.

Phishing wordt door cybercriminelen gebruikt:

  • om identiteits- en bankgegevens van individuele gebruikers af te pingelen,
  • voor afpersing / bestelen van individuele internetgebruikers of bedrijven,
  • om accounts te kunnen hacken,
  • om binnen te dringen in systemen en/of om er gegevens te stelen,
  • om malware te verspreiden,
  • en zelfs voor spionage/sabotage.

Phishing is op dit ogenblik nog steeds de belangrijkste toegangspoort voor kwaadwilligen tot gegevens, accounts en systemen. Hoe goed providers of bedrijven phishing ook proberen te stoppen, er belanden nog steeds phishingberichten in de inbox van vele gebruikers. Steeds vaker worden deze berichten ook per tekstbericht verstuurd of via social media.

In 2018 werden maar liefst 648.522 mails verzonden op verdacht@safeonweb.be. De doorgestuurde mails werden gescand en zo konden er gemiddeld 4 frauduleuze websites per dag geblokkeerd worden. In totaal werden in 2018 op die manier bijna 1500 websites geblokkeerd.

Hoe herken je verdachte berichten?

1. Onverwacht
Je krijgt zonder reden een mail of bericht: je kocht niets, sloot geen contract af of hebt je nergens voor ingeschreven. Wees extra voorzichtig!
2. Dringend
Een dringende aanmaning tot betaling of een vriend in nood? Hou je hoofd koel en controleer de gegevens voor je je portemonnee bovenhaalt.
3. Afzender
Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: ook een legitiem e-mailadres is geen garantie op een veilige mail.
4. Vraag
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
5. Link
Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam (het woord voor .be, .com, .eu, of .org) ook echt de naam van de organisatie?
6. Aanspreking
Wantrouw berichten met algemene en vage aanspreektitels of je e-mailadres als aanspreking.
7. Taalfouten
In een verdacht bericht staan vaak taalfouten of het taalgebruik is vreemd. 8. Betaalmethode
Bij anonieme of ongebruikelijke betaalmethodes zoals Paypal, Western Union en 3V Payment
Group moet je voorzichtig zijn.
9. Spam
Zit het bericht in je spam- of junkfolder, wees dan op je hoede. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als spam om anderen te waarschuwen.
10. Nieuwsgierig
Laat je niet vangen bij berichten die je nieuwsgierigheid wekken zoals “Kijk wat ik over jou las ...” of “Ben jij dit op deze foto?”. Staat er een link bij, klik daar dan zeker niet op.

Herken jij verdachte berichten op tijd ? Doe de phishingtest op safeonweb.be.