Gemeenschappelijke kenmerken van socialenetwerkdiensten

Socialenetwerkdiensten zoals Facebook, LinkedIn, Netlog enz. hebben bepaalde kenmerken gemeenschappelijk:

  • gebruikers worden uitgenodigd persoonsgegevens te verstrekken om een beschrijving van henzelf, een zogeheten profiel, samen te stellen;
  • socialenetwerkdiensten bieden ook tools aan waarmee gebruikers hun eigen materiaal kunnen plaatsen (door gebruikers vervaardigde inhoud zoals foto’s of dagboeknotities, muziek, videoclips of links naar andere sites);
  • "sociaal netwerken" wordt mogelijk gemaakt dankzij tools die voor elke gebruiker een lijst van contactpersonen genereren met wie gebruikers kunnen communiceren.

Socialenetwerkdiensten genereren een groot deel van hun inkomsten via advertenties die worden getoond naast de webpagina’s die door gebruikers zijn opgezet en worden opgevraagd. Gebruikers die in hun profiel veel informatie over hun interesses plaatsen, vormen een doelgroep bij uitstek voor adverteerders die op basis van die informatie doelgerichte advertenties creëren.